Kvarteret Negern.





Alldeles nyligen så blev det klart att ett kvarter i Karlstad som hetat Negern sedan 1861 nu blev nödgat att byta namn då man ansåg namnet rasistiskt.


För inte så länge sedan blev det också bestämt att det goda bakverket som sedan långt tillbaka kallats för Negerboll nu inte fick heta så längre.

Debatten gick het också en gång om om lakritsglassen Nogger Black från GB.
Det var ett kränkande namn, tyckte man,samma med den danska glassen Negerkyss.
Även seriealbumet Tintin i Kongo har anmälts för hets mot folkgrupp.

Jag frågar mig själv vad är det som händer alltså får det inte heta negerboll
så borde det väl inte heller få heta vit choklad eller tänk bara på finska pinnar.
Vad säger man istället om man ser en Neger..eh jag menar en svart ..
nej jag menar förstås en mörkhyad person!
Va fasen mörkhyad kan man ju vara efter en solig vecka i utlandet.

Jag vet vad vi gör,vi gör en chokladboll i vit choklad och kallar den Svenneboll!
Jag skulle inte ta åt mig och börja snacka om hets mot folkgrupp iallafall.

Ifall ni undrar så fick kvarteret Negern istället namnet Tingvallastaden.
Vi Hörs/M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0